3 mituri despre Gamification

Cine urmareste pagina noastra de Facebook a vazut in repetate randuri ca ne place foarte mult acest concept. Dar ce inseamna de fapt gamification? Daca ati fost curiosi si ati dat un search pe Google, cel mai probabil ati primit foare multe defintii, idei si caracteristici, toate diferite. De ce?

Foarte simplu. Fiecare a adoptat conceptul si si-a realizat propria metoda de lucru. Dar sa o luam cu inceputul. In acest articol va vom prezenta cele mai populare 3 mituri despre Gamification si, speram noi, vom reusi sa le combatem.

In primul rand gamification este un concept foarte vast dar si inca la inceput. Si ce inseamna asta? Inseamna ca la nivel mondial, nu ne-am pus inca de acord cu privire la ce inseamna gamification si care sunt potentialele beneficii.

img

 

Gamification este atat de nou, incat word-ul inca il percepe ca pe un cuvant scris gresit.

Cea mai populara definitie la ora actuala este urmatoarea: gamification este procesul prin care folosim reguli si elemente de joc pentru a motiva oameni. Si unde ii motivam? Peste tot. La birou, la scoala si chiar si acasa. Gamification a evoluat atat de mult incat oricine poate adopta acest model: de la managerul de proiect care vrea sa-si ambitioneze echipa, la profesorul care vrea sa isi determine studentii sa inteleaga lectia predata si pana la mama care vrea sa isi convinga copilul sa isi faca curat in camera.

Insa, tocmai din cauza evolutiei rapide si diversificata a gamification, au aparut si cateva mituri.

1: Gamification si jocurile sunt acelasi lucru.

De departe cel mai popular mit, foarte multi inteleg ca gamification inseamna sa te joci. Nimic mai fals. Desi se preiau structuri, mecanici si reguli de joc, activitatea este si va ramane intotdeauna serioasa.

Exemplu: Organizezi un eveniment si cauti o sala cu anumite caracteristici (sa zicem 150 de locuri, aer conditionat, servicii de catering incluse si, evident, sa se incadreze in buget). Research-ul este poate una dintre cele mai plictisitoare activitati pentru majoritatea oamenilor, drept urmare membrul echipei care va primi aceasta sarcina va fi mai mult decat fericit.

Cum ajuta gamification: in loc sa delegi sarcina unui singur membru, o oferi ca pe o provocare intregii echipe. Cel care identifica cea mai buna locatie primeste un mic premiu, care poate fi orice: o diploma amuzanta cu “cel mai bun researcher”, un badge personalizat sau, ceva foarte util si apreciat, posibilitatea de a spune pas la o anumita sarcina. Cu cat este mai atractiv premiul, cu atat vor fi mai interesati sa il castige.

2: Gamification te face prea competitiv

Foarte multi oameni considera ca gamification genereaza mult prea multa competitie intre colegi si, pe termen lung, poate crea probleme in echipa.

Competitia este numai o parte din gamification. Pilonii sai sunt competitia si colaborarea si asa cum poti gandi provocari individuale, poti gandi si provocari de echipa. Un model de gamification bun alterneaza intre ele. Un model cu adevarat bun reduce competitia la lupta dintre tu de azi vs. tu de ieri.

Folosim exemplul de mai sus. Un proiect este format din pachete de activitati. Research pentru locatie este numai o activitate. La inceputul proiectului, managerul poate prezenta fiecare activitate ca pe o misiune. Unele de grup, altele individuale. Premiul pentru realizarea fiecarei activitati este acelasi: puncte pentru echipa. In functie de numarul de puncte strans, la finalul proiectului se va oferi un premiu colectiv. De la o zi la piscina pana la o seara de board games, poate fi orice. Ideea e ca proiectul a fost realizat, echipa a colaborat si s-au ajutat reciproc.

3: Gamification rezolva orice problema

Nu. Desi gamification are o aplicabilitate mare, nu rezolva orice problema si nu se adreseaza oricui. Pentru unii poate fi un model benefic care ii ajuta si ii formeaza. Pentru altii, poate fi o pierdere de timp. Important de retinut este faptul ca mereu trebuie sa facem diferenta intre cei pentru care chiar ar fi o pierdere de timp si cei care pur si simplu nu au inteles cum functioneaza.

Tu ce parere ai? Crezi ca gamification ar putea fi un instrument util?

Lasa-ne un comentariu cu opinia ta! 🙂

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s

Create a website or blog at WordPress.com

Up ↑

%d bloggers like this: