Pilonii Gamification si cum ne influenteaza activitatea

In articolul precedent am inceput discutia despre gamification si, printre randuri, am mentionat cei doi piloni ai gamification. Mai tineti minte care erau? J

Astazi vom insista putin pe aceasta idee deoarece daca intelegem fundamentele, vom invata mai multe despre cum functioneaza acest concept.

La suprafata gamification pare un proces simplist: pornim de la o idee/nevoie, gandim o rezolvare, asociem un sistem de punctare si gata, am terminat. Oamenii sunt motivati, totul merge struna, business-ul creste.

Gamification este un proces vast, care are mai putin de a face cu distractia si mai mult cu psihologia si intelegerea nevoilor si intereselor oamenilor care iti formeaza publicul tinta. Toata ideea din spate se bazeaza pe anticiparea dorintelor lor si modelarea procesului pornind de la acestea.

Primul pas mereu va fi acelasi: pornim de la o idee/nevoie. Orice proiect, orice activitate si pana la urma in absolut orice am face, pornim de la un gand. Fie ca ne dorim sa crestem rata de retentie a clientilor sau sa crestem cifra de afaceri a companiei, un scop clar trebuie precizat. Altfel vom esua inainte de a incepe.

Dupa ce avem un scop general, trasam cateva obiective specifice si apoi ne punem intrebarea: Ok, stim ce vrem, dar cum le realizam?

Ei bine aici incepe magia. Dar asa cum stim, magia este bazata pe multa indemanare, atentie la detalii si anticiparea reactiei publicului. Gandirea unui sistem gamificat este absolut identica. Anticipam comportamentul publicului tinta si gandim activitati si metode prin care sa generam comportamentul dorit de noi si necesar in atingerea obiectivelor noastre (intr-un articol viitor vom discuta putin si despre etica in gamification).

Richard Bartle a realizat poate cel mai raspandit model de clasificare a publicului tinta, impartindu-l in 4 mari categorii: Achiever, Socializer, Explorer si Killer.

Asa cum sugereaza si numele, fiecare categorie are o anume trasatura care surclaseaza orice alte trasaturi. Genul de “jucator” care indiferent de regulile jocului va reactiona mai mereu in acelasi fel. Cu totii avem un prieten care este atat de competitv incat mereu vrea sa castige (si reactioneaza si urat cand pierde) sau acel prieten care vrea sa iesim la jocuri din dorinta de a mai sta de vorba si a ne simti bine sau acel prieten care se ambitioneaza constant sa isi demonstreze lui, nu celor din jur, ca poate sa castige sau, acel prieten mai neinteresat de cine pierde sau castiga, ci de modul in care reusesc.

Ce este foarte interesant si relevant de mentionat este faptul ca aceste comportamente raman neschimbate indiferent de natura jocului: competitiv sau de colaborare. Dar atentie, doar fiindca vor reactiona la fel, nu inseamna automat ca vor avea si dorinta de a participa.

Asa cum probabil ati anticipat, Killerii vor fi mereu atrasi de jocuri competitive. Pot fi insa individuale sau de echipa. Ce este mereu important pentru ei este faptul ca trebuie sa existe un castigator si un pierzator. Achieverii sunt mai putin interesati de natura jocului si se concentreaza mai mult pe nivelul de dificultate. Prea simplu si nu vor fi interesati. Prea greu si ar putea devein descumpaniti. Au acea dorinta de a depasi provocari (fiind intr-o competitie cu ei insisi) dar deseori simt si nevoia unui sprijin (fiind cumva mai atrasi de colaborarea cu cei din jur). Un lider adevarat este un Achiever cu viziune si pasiunea de a trage dupa el si pe cei din jur.

Socializerii sunt genul acela de coleg/a care vrea, cat lucrati, sa-ti povesteasca despre noul film vizionat sau noua pasiune inceputa. Este colegul/a curios despre tine si despre cei din jurul lui, vrand sa-i cunoasca si sa devina prieteni. He’s in it for the ride, not the reward. Se poate demotiva usor intr-un mediu competitiv, fiind mai de graba un impaciuitor, si poate inflori cel mai bine intr-un mediu colaborativ, venind cu 110% din entuziasmul lui.

Cat despre Exploreri, acestia se concentreaza aproape exclusiv pe proces. Cea mai mare placere a lor este sa gaseasca acele portite, acele mesaje secrete si metoda inovative care le permite usurarea muncii, imbunatatirea experientei, reducerea timpului de joc sau cresterea acestuia, in functie de perceptia initiala pe care o au si de nivelul de angajament pe care il resimt. Sunt de regula caracterizati prin calm, rabdare si atentie la detalii. Un mediu competitiv le poate fi daunator sau oportunist, in functie de personalitatea sa. Sub prea multa presiune ii poti vedea cedand insa ei de regula sunt mai singuratici asa ca trebuie expusa intr-un fel foarte pe placul lor activitatea dorita, daca vrei sa ii convingi sa si colaboreze. Sunt genul care adesea considera ca se descurca mai bine singuri.

Drept urmare atat competitia cat si colaborarea sunt ideologii importante si omniprezente in munca noastra. Stiind cum sa jonglam cu ele si intelegand ce fel de persoane avem in jurul nostru, putem realiza un proces gamificat optim pentru obiectivele noastre. Intr-un articol viitor vom intra mai in detaliu si asupra tipologiilor create de Bartle, precum si alte modele similare.

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s

Create a website or blog at WordPress.com

Up ↑

%d bloggers like this: