Personal Gamification

Cand vorbim despre gamification, ne gandim adesea la moduri prin care ne poate ajuta business-ul sau echipa. Dar rareori ne gandim la cum ne poate ajuta pe noi insine. Si chiar poate.

Urmand aceleasi principii, gamification poate fi aplicat si la nivel personal. Sa zicem ca ai cateva sarcini care nu te lasa in pace sau vrei sa-ti dezvolti niste obiceiuri sanatoase. Inceputul e usor, faci o mica cercetare, realizezi un plan si gata. Esti deja pe drumul de a ajunge in forma sau mai productiv sau sa realizezi orice ti-ai propus.

Dar, asa cum se intampla de obicei, devenim demotivati foarte usor. Ne pierdem interesul, incepem sa ne gandim la cat de complicat e, cat de mult o sa dureze, cat de multe necesita, pana ajungem la punctul in care renuntam. Nu suntem experti in neurostiinta insa noi credem ca acest lucru se intampla dintr-un motiv foarte simplu: creierul nostru va face absolut tot ce poate pentru a ne ajuta sa ne relaxam, pana la punctul in care ajunge sa lucreze impotriva noastra.

Am vazut acest TED talk incredibil unde speaker-ul a specificat ca in principiu creierul nostru are doua metode de a gestiona tot ce vrem sa facem: pilot automat si frana de urgenta.

Pe pilot automat realizam rutina zilnica. Ne trezim, ne spalam pe dinti, facem micul dejun (sau il sarim), mergem la munca, venim acasa, mancam cina, spalam vasele, ne uitam la un film si ne ducem la culcare. Apoi ne trezim si repetam procesul.

Frana de urgenta intervine in momentul in care vrem sa scapam de rutina noastra. Cand vrem sa devenim mai productivi, sa ajungem in forma, sa invatam ceva nou, sa incepem un hobby nou, etc. Creierul va face tot ce-i sta in putinta sa ne opreasca din ruperea rutinei si din a face ceva nou. Drept urmare, esti sortit esecului. Numai daca nu reusesti sa te motivezi suficient de mult incat sa depasesti barierele puse de creierul tau si ajungi sa-l controlezi, in loc sa-l lasi sa te controleze.

Imagineaza-ti situatia ca un joc unde avem un personaj negativ care incearca sa te controleze si sa-i faci toate poftele si tu, eroul, incerci cu disperare sa evadezi de sub influenta sa si sa-l invingi. Distractiv, nu? Dar cum evadezi?

Pai, ai putea sa-ti folosesti super puterea: gamification. Gamification elimina tot scenariul asta si face experienta mult mai distractiva si antrenanta. Cum? Schimband povestea si perspectiva ta asupra ei.

In loc sa te gandesti la toate aspectele demotivante, te concentrezi asupra beneficiilor. Pana la urma, asta-i motivul pentru care ai vrut sa incepi un hobby nous au sa ajungi in forma sau sa ajungi mai productiv, nu?

Gamification implica obtinerea unor realizari virtuale, cresterea in experienta, bonusuri si obtinerea resurselor necesare pentru a invinge personajul negativ si pentru a salva lumea ta. Si partea cea mai buna: there’s an app for that! Sau mai bine zis o groaza de aplicatii.

Nu esti singurul aflat in situatia ta. Exista multi eroi care au de infruntat fix aceleasi provocari ca tine. Iar unii dintre ei folosesc puterea gamification pentru a-l invinge pe Master Mind. Partenerul tau, Mr. Smartphone (toata lumea e smart in povestea asta) detine secretele dezlantuirii puterii gamification. Tot ce trebuie sa faci este sa intri in App Store sau Google Play si sa gasesti aplicatia care gamifica procesul pe care ti-l doresti gamificat.

Sau, daca esti genul mai creativ, ai putea sa-ti gamifici propiul proces, ceea ce credem noi, este mult mai distractiv, deoarece nu exista limita la imaginatia ta si poti realiza propria poveste si propriile recompense. Este insa mai greu.

Sa ne uitam la un exemplu:

Sa zicem ca vrei sa ajungi in forma sau sa slabesti, un obiectiv popular printre majoritatea oamenilor. Exista o aplicatie, Zombies, run! perfecta pentru nevoile tale. Povestea este ca a avut loc o apocalipsa zombie iar tu alergi spre unul dintre ultimele locuri sigure pentru oameni. Strangi resurse, salvezi supravietuitori, te aperi impotriva zombilor. Toate prin alergat.

Este o metoda eficienta in a-ti pastra motivatia, deoarece dintr-o data nu mai alergi pentru a ramane in forma ci alergi pentru a salva omenirea. Un supravietuitor are nevoie de ingrijiri medicale asa ca fugi dupa trusa medicala. Trebuie sa construiesti un zid defensiv asa ca fugi dupa lemne si instrumente. Aduni resurse si construiesti o baza anti-zombie.

De ce functioneaza:

In cateva cuvinte, deoarece acorda o semnificatie secundara dar cu efecte mult mai rapide noului tau hobby. Dureaza o perioada considerabila de timp sa observi schimbari daca alergi. Timp in care de regula renuntam sau incepem sa alergam asa rar incat nu prea aducem schimbarile mult dorite.

Dar cu aceasta aplicatie, incepi sa-ti doresti schimbari diferite, care pot fi obtinute usor. “Am nevoie de lemne pentru gard. O sa alerg 30 de minute si o sa strang lemne”. Asa ca te duci si alergi 30 de minute. Si in fiecare zi contribui tot mai mult al constructia bazei tale. Si continu sa alergi fiindca vrei sa o realizezi cat mai bine.

Aplicatia te ajuta si in timpul alergatului efectiv. Stiind ca exista riscul sa-ti propui sa alergi 30 de minute si sa renunti dupa 15, realizatorii au introdus o functie prin care din cand in cand esti fugarit de zombie. Cand te alearga, ai doua optiuni: fugi mai repede si scapi de ei sau incetinesti (sau mai grav, te opresti) si esti devorat de ei. Si nimeni nu vrea sa umple burta unui zombie.

DIY (do it yourself):

Daca nu vrei sa folosesti un app, indifferent de motive, creeaza-ti propria poveste! Devino ce erou vrei tu in povestea dorita de tine. Ofera-ti stimuli si recompensele de care ai nevoie pentru a-ti continua progresul.

Spre exemplu, in loc sa te duci la supermarket si sa cumperi pur si simplu o bere, castig-o! Impune-ti sa cumperi acea bere daca si numai daca alergi pentru 30 de minute astazi. Daca nu alergi, nu primesti berea. Daca alergi, rasplata ta este sa savurezi o bere rece, tolanit pe canapea. Gamification poate fi utilizat sa te motivezi sa faci aproape orice. Sanse mari sa existe deja o aplicatie care sa te ajute in ceea ce vrei sa faci. Si daca nu, te poti ajuta singur oricand.

Care sunt obiectivele pe care te chinui sa le realizezi?

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s

Create a website or blog at WordPress.com

Up ↑

%d bloggers like this: